hits

Okonomi

Koster Arsenal 265 tusen i minuttet

Av yvind Garnes Loftheim


Foto: Paul Ellis / AFP scanpix

Andrei Arshavin, den russiske fotballspilleren, ryktes ikke bare vre ferdig i Arsenal, men det ryktes faktisk at han legger fotballskoene p hyllen.

Det er kanskje like greit for Arsne Wenger. Russeren har ftt minimalt med spilletid denne sesongen.

N skriver engelske The Sun (beklager til alle Liverpool-fans) at Arshavin fr jul kostet Arsenal 7800 per minutt han spilte, noe som tilsvarer ca. 69 000 norske kroner etter dagens kurs. Per minutt. Iflge The Sun tjener Arshavin 95 000 per uke, noe som tilsvarer ca. 837 000 norske kroner. Arshavin spilte 341 minutter for Arsenal fr jul, melder The Sun.

Og det blir verre. Etter jul har Arshavin kostet Arsenal 30 000 per spilte kamp, noe som tilsvarer ca. 265 000 kroner - i minuttet!

Gjett om Arsenal gleder seg til f Arshavin, som var helt fenomenal for Zenit og det russiske landslaget, av lnningslisten!

Kilde:

The Sun

Er Arshavin Wengers drligste signering noensinne? Har du noen verre eksempler? Legg igjen en kommentar! :-)

Galatasaray kan g konkurs

Av yvind Garnes Loftheim

Foto: Odd Andersen / AFP scanpix

Den tyrkiske storklubben Galatasaray, fra den europeiske siden av Istanbul, hentet tidligere i r bde Wesley Sneijder og Didier Drogba til klubben. Mange har spdd at Galatasaray, og ikke minst tyrkisk fotball generelt, vil bli en stormakt i rene som kommer. Stor befolkning, enorm fotballinteresse, nye stadioner (Galatasaray fikk ny stadion i 2011) og verdens beste supportere har vrt en del av grunnlaget for disse spdommene.

N ser det imidlertid verre ut. Iflge den uavhengige Financial Fair Play-nettsiden www.financialfairplay.co.ukstr det s drlig til med konomien i Galatasaray at klubben kan bli sltt konkurs om noen prver f det til.

Den totale gjelden skal n vre p $328m, og enda verre ? den kortsiktige gjelden skal vre p $78m.

Galatasaray, som er blant de 8 beste lagene i rets Champions League (mter Real Madrid i kvartfinalen), er et aksjeselskap med mange forskjellige aksjeeiere. Nr selskapet trenger mer penger, legger de nye aksjer ut for salg. Problemet med dette er at aksjene som allerede er solgt blir mindre verdt. De allerede eksisterende eierne eier dermed en mindre prosentandel av klubben.

Klubben laget flere aksjer i 2011, og prvde for kort tiden siden hente inn nye $96m ved lage enda flere aksjer. Kjperne skulle vre den russiske banken VTB. Foresprselen ble blokkert, og klubben er n i konomiske ufre.

Kilde:

Financialfairplay.co.uk

Kan tape 200 millioner p utvsiningen


Dyr takling. Foto: Andrew Yates / AFP scanpix

Da Nani ble utvist, feilaktig eller ikke, mot Real Madrid i gr, raknet Manchester United. Engelskmennene mistet sin sammenlagtledelse, og det var de kongelige fra Madrid som gikk videre til neste runde. Iflge Manchester Evening Newsvil Sir Alex Fergusons menn bare tjene 34m p rets Champions League-deltagelse, i motsetning til de 56m de kunne forventet dersom de hadde gtt hele veien til finalen.

Disse tallene er basert p UEFAs fordeling av prispengene. Klubbene fr penger for delta, for antall kamper de spiller, og et belp basert p resultat i hver enkelt kamp. Mye penger blir ogs utdelt til klubbene basert p medieinntektene UEFA fr i klubbens hjemland. Den siste inntektsposten fungerer slik at frsteplassen fr mer enn andreplassen, osv.

Iflge den Manchester-baserte lokalavisen kan Manchester City og Chelsea belage seg p henholdsvis 27.8m og 29.4m fra UEFA. Arsenal, om de ryker ut mot Bayern Mnchen, kan sikte seg inn p 29.7m.

Iflge Manchester Evening News har analyseekseperter kommet frem til at klubben som vinner Champions League selv kan matche utbetalingen fra UEFA, i form av billettinntekter og salg av supporterutstyr, i tillegg til kte sponsorinntekter og kt markedsverdi.

- Tre av fem PL-spillere blakke etter endt karriere


Foto: Jonathan Nackstrand / AFP scanpix

Av Christian Paulsen

Med ukelnner som tilsvarer gode rslnner i Norge skulle man tro at fotballspillere er sikret for livet, og slik er det nok ogs for en del. Nr spillerne legger opp gr allikevel pengestrmmen kraftig ned, og mange sliter med tilpasse seg et liv uten ukentlig formuepfyll.

Independent skriver i dag at underskelser framlagt av XPro, en veldedighetsorganisasjon for tidligere fotballspillere, hevder at hele tre av fem Premier League-spillere, erklrer seg konkurs innen fem r har gtt fra endt karriere.

Det er iflge samme artikkel ikke unikt for fotballen. I 2009 ble det rapportert at 78% av NFL-spillere enten erklrer seg konkurs, eller befinner seg i en konomisk presset situasjon innen to r etter karrieren tar slutt. I NBA var 60% blakke innen fem r.

rsakene er mange, spesielt blir skillsmisser, drlige rdgivere og generell slsing nevnt.

PFA-sjef Gordon Taylor mener tallene er noe overdrevet, men at det kan vre snakk om at mellom 10-20% av spillerne blir blakke. Han oppfordrer unge spillere til spare med tanke p en framtid der fotballskoene samler stv p hylla. "Det handler om sparing, om vre fornuftig, om vre forsiktig, og om ikke forvente den samme livsstilen", sier Taylor iflge Roscommon Herald.

Verdens beste p sosiale medier

Av Christian Paulsen

Ta deg en snartur innom Manchester Citys hjemmesider (engelsk, original versjon). Ta deg et par minutter til se p hvor god en side designet for fansen kan vre. Om du ikke er City-supporter; hadde det ikke vrt deilig om din klubb ogs kunne tilby en s fantastisk hjemmeside? Om du ER City-supporter; vr stolt!

Manchester City har ikke bare etablert seg som en toppklubb i Premier League. Klubben er ogs kret til verdens beste fotballklubb p sosiale medier, og er kun sltt av Los Angeles Lakers om vi regner med all verdens sport.

Det er ikke bare hjemmesidene til City som er imponerende. Klubben bruker aktivt mange ulike kanaler i den moderne verden av sosiale medier. Verdt nevne er noen av initiativene klubben har skapt p Twitter.

Med hashtagen #followthecaptain oppfordret Vincent Kompany sine flgere til tweete motiverende team-talks fr deres mte med erkerival Manchester United i en FA-cup-kamp. Vinneren fikk tilsendt Kompanys drakt, kapteinsbind, og en plakat med talen p, signert av kapteinen selv.


Foto: Paul Ellis / Topshots / AFP scanpix


City har ogs holdt flere live chats p Twitter der flgere sender inn sprsml til en valgt spiller. Den valgte spilleren gjr et utvalg av tweets og svarer gjennom en video som blir publisert p klubbens Youtube-kanal.

Et annet spennende og innovativt tiltak klubben har tilbudt sine fans, er Big Screen Tweets. P Etihad vil utvalgte tweets, naturligvis godkjent av et panel som siler ut de aller strste idiotene, legges ut som meldinger p en storskjerm. Tweetene er alle merket med hashtagen #blueview.Dette er ikke bare et tilbud for de som befinner seg p arenaen; fans fra hele verden vil kunne f sine tweets vist fram for de lokale og tilreisende supporterne.

At fans flger sine spillere p twitter ker synligheten betraktelig. Tiden der man kun i 90 minutter hver helg kunne f se hvordan sine helter s ut er over for lengst. N vil kanskje en shabby liten hamburgersjappe i Manchester risikere timeslange ker hvis Wayne Rooney tweeter et bilde av sin favorittburger.

City har ogs inngtt samarbeid med andre sosiale medieaktrer som blant annet Fourscare og Youtube. Faktisk var de den frste Premier League-klubben til signere en samarbeidsavtale med Youtube. De blkledde har et eget produksjonsteam som legger ut over 100 videoer hver mned.

Nasri lar seg avbilde sammen med supportere. Foto: Paul Ellis / AFP scanpix


Som vi har skrevet om tidligere er Manchester City helt avhengig av ke inntektene sine for overleve endringene som Financial Fair Play vil kunne fre med seg. Det ekstreme fokuset p sosiale medier er selvflgelig en del av dette prosjektet med ke inntektene.


For en del r tilbake var det den andre siden av byen som gjennom sin TV-kanal, MUTV, gjorde avstanden mellom klubben og deres supportere mindre enn den noen gang hadde vrt. Et slikt tiltak gjorde at klubben kunne distribuere informasjon og opplevelser daglig til supportere over hele verden.

Sir Alex Ferguson har en gang uttalt at han vil heller se spillerne sine p et bibliotek enn p Twitter. Vel, slik har det n blitt, at det utnytte de sosiale mediene er hva som fr en god klubb til bli en global klubb, det kan ikke engang SAF krangle p.

Og det er nettopp globaliseringen av klubben som er s uhyre viktig. Med 70 prosent av TV-flgerne stasjonert utenfor Storbritannia skjnner man fort at det er her potensialet ligger. Det er bare ved f anerkjennelse internasjonalt som en av verdens strste klubber at man kan tiltrekke seg gigantiske sponsoravtaler lignende de Manchester United har vrt i stand til forhandle fram.

Det er hit City sikter seg inn, og det er ogs en av grunnene til at de har hentet inn Ferran Soriano som administrerende direktr i klubben. Han er en av de mest suksessfulle businessmennene fotballbransjen har by p. Er det noen som kan klare oppgaven med gjre Manchester City til en global gigant av et underholdningsprodukt, er det nettopp han.


Kilder:

http://www.independent.co.uk/sport/football/news-and-comment/manchester-city-why-tweets-count-as-much-as-trophies-in-the-push-for-global-power-8512268.html

http://gulfnews.com/sport/football/manchester-city-the-most-social-media-savvy-club-in-the-world-1.1069065

http://www.mcfc.co.uk/

http://www.epiphanysearch.co.uk/blog/man-city-social-media-leader-in-sports/


- Hardball kan bli ulovlig

Financial Fair Play kan ramme de norske toppklubbene knallhardt.

Av yvind Garnes Loftheim

Rune Skarsfjord og Roald Bruun-Hanssen kan f mindre penger til spillerkjp. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix

Det europeiske fotballforbundet (UEFA) innfrer i disse tider Financial Fair Play (FFP), et nytt lisensieringssystem som skal tvinge europeiske klubber til f orden p konomien. I verste fall kan klubber som bryter de nye reglene bli kastet ut av de europeiske turneringene. Men det er ikke bare Manchester City og Paris Saint-Germain som vil bli rammet. Overgangsaktiviteten til de norske toppklubbene kan ogs bli ulovlig.

Iflge Hallgeir Gammelster, professor i samfunnsendring, organisasjon og ledelse ved Hgskolen i Molde, er det UEFAs oversiktsbehov som vil kunne provosere frem en regelendring.

- Det er ikke frst og fremst norske klubber som er i skelyset til UEFA. I utgangspunktet er det ikke Norge som er problemet, for vi har et spass godt lisensieringssystem selv. Problemet er at FFP er et system der UEFA hele tiden m ha oversikt over konomien til klubbene som er innenfor det UEFA definerer som sitt omrde, forklarer Hallgeir Gammelster til Fus i alt, og utdyper:

- UEFA m ha felles regler for hva som teller inn i konomien til klubbene. Dersom alle landene under UEFA har forskjellige regler, vil det vre umulig for forbundet gjennomfre FFP-systemet. Man m ha et enhetlig system, ellers vil det bli umulig for UEFA hndheve Financial Fair Play.

Det er her bruken av skalte tredjeparter kommer inn. Tredjepartene vi bruker i Norge, er investeringsselskaper, eller andre typer selskaper som har eierandeler i spillere. Et av disse er bergenske Hardball, som har bidratt sterkt til mange av Branns spillerkjp.

I England og Spania er det andre typer tredjeparter som er problemet. I England ble tredjeparter forbudt etter Tevez-saken. I Spania er ikke tredjeparter i strid med forbundets lover. Det UEFA vil unng er at rike klubbeiere spytter inn milliarder for pynte p regnskapene. Dette kan gjres p forskjellige mter, blant annet ved at klubbene fr unormalt store inntekter fra sponsorene; selskaper som ofte har tette relasjoner til klubb eller eier.

- England er mye i fokus nr det kommer til Financial Fair Play. Der er det ikke noe problem med spillerinvesteringsselskaper, men der undersker de sponsorkontrakter. Det de ser etter, er om det er relasjoner mellom de som er sponsor og de som er eier, spesielt i Manchester City.

- I Spania har man sett at klubber som er under administrasjon, har kjpt spillere til 70-80 millioner kroner via tredjeparter, sier professor Gammelster.

I Spania er det store konomiske problemer hos mange klubber. UEFA har allerede tatt affre mot hardtsatsende Mlaga. UEFA.com skriver flgende om den saken:

Mlaga CF: Klubben har blitt ekskludert fra delta i den neste klubbturneringen i UEFA-regi som klubben ellers ville ha blitt kvalifisert for i lpet av de neste fire sesongene (for eksempel 2013/14, 2014/15, 2015/16, 2016/17). I tillegg vil Mlaga bli ekskludert fra enda en UEFA-turnering som en ellers ville blitt kvalifisert for (i lpet av de neste fire sesongene) dersom man ikke beviser innen 31. mars 2013, at man ikke har utestende betalinger til fotballklubber, ansatte, og/eller skattemyndighetene, i henhold til UEFAs klubblisensiering og Financial Fair Play-reguleringer.

Iflge professor Gammelster vil det bli vanskelig for Norges Fotballforbund (NFF) st i mot lisensieringskravene til UEFA.

- Spillerinvesteringsselskaper i Norge vil fort kunne komme under lupen til UEFA. Det kan bli problematisk for NFF opprettholde lovligheten av disse selskapene. De vil kanskje begynne med argumentere overfor UEFA at de har kontroll og oversikt, men bde hensynet og behovet for standardisering kan nok gjre at dette blir problematisk i fremtiden.

I Norge er det slik at alle idrettslag som er organisert under Norges Idrettsforbund, m vre medlemsstyrt. I fotballen har man til en viss grad omgtt dette, ved danne et aksjeselskap som leier markedsrettighetene til klubben. En slik organisering kalles for dualmodellen, og finnes blant annet i Molde FK. Molde Fotballklubb eies av medlemmene, og aksjeselskapet Molde Fotball AS eies av Kjell Inge Rkke og Bjrn Rune Gjelsten, frstnevnte gjennom Stiftelsen Molde Fotball.

- I norsk sammenheng fungerer dualmodellen p den mten at bde foreningens- og aksjeselskapets konomi inngr i lisensen. Lisensen deles ut p grunnlag av den samlede konomien. Men nr det kommer selskaper utenfor dette, som spillerinvesteringsselskaper, s fr man ikke et bilde av den samlede konomien. UEFA m ha klare kriterier for hva som utgjr klubbens reelle konomi, og da er standardisering sannsynlig, forklarer professor Hallgeir Gammelster til Fus i alt.

Roberto Mancini og Manchester City m passe seg for UEFAs Financial Fair Play. Foto: Clint Hughes / AP scanpix



Lisensiering av fotballklubber er ikke noe nytt. Bde de nasjonale forbundene og UEFA har i dag lisensieringssystemer, men de varier veldig fra land til land. Nr UEFA n hever sin lisensieringsstandard og sine krav med Financial Fair Play, m de nasjonale forbundene heve seg opp p samme niv, for vre sikre p at klubbene fr lov til delta i Europa League og Champions League.

- UEFA innfrte lisensiering p begynnelsen av 2000-tallet, alts for ca. ti r siden. Det var en minste standard som alle forbund mtte innfre. De nasjonale forbundene har i varierende grad hatt sine lisensieringssystem. Noen har omtrent ingenting, slik som Spania, mens andre har strenge, slik som Frankrike og til dels Norge. S noen har gjort jobben hjemme, og andre ikke. For f en enhet p europeisk niv, er det UEFA som blir denne lisensieringsinstansen. UEFA har ogs mer makt enn fr, fordi Europa League og spesielt Champions League har blitt s viktig sammenlignet med hjemlige ligaer.

Gammelster presiserer at Financial Fair Play i utgangspunktet ikke er strengere enn det lisensieringssystemet vi allerede har i Tippeligaen.

- I utgangspunktet tror jeg ikke FFP-lisensieringen er strengere enn den norske lisensieringen. I denne innkjringsfasen tillater UEFA gjeld, mens man i Norge skal ha positiv egenkapital. Snn sett har det norske systemet vrt strengt lenge. Men jeg er redd for at UEFA vil utestenge tredjeparter, som en konsekvens av Financial Fair Play.

For norsk fotball kan et forbud mot tredjeparter, eller spillerinvesteringsselskaper, bli en utfordring. Man vil da mtte finne andre mter finansiere klubbene og spillerkjp p. De fleste toppklubbene benytter seg i dag av eksterne investorer, ikke bare Brann.

- En god del av pengene til spillerkjp det siste tiret har kommet fra tredjeparter. Klubbene har ikke hele utgiften ved et spillerkjp. Gr vi rundt kysten, s har nok de fleste en slags form for avtale med et spillerinvesteringsselskap. I Molde, Kristiansunds BK og Surnadal har man NoRo, og i Aalesund har man et selskap. I Aalesund har de jo hatt en diskusjon lenge rundt disse psttte ti millionene som er stilt til rdighet for dette spisskjpet.

- Man kan stille sprsmlstegn ved om dette er penger som gr rett inn i klubben, eller er det noen utenfor som investerer. De fleste klubber har nok slike selskaper rundt seg. Troms har hatt et slikt selskap, og har det vel enda. Rosenborg begynte med det i fjor, forklarer professor Hallgeir Gammelster.

Hardball er det mest kjente eksempelet p spillerinvesteringsselskap i Norge. Investeringene bidro sterkt til seriegullet i 2007.

- Hardball var en reaksjon p at man ikke fikk til dualmodellen i Brann. Det var mange av de samme aktrene som gikk inn i Hardball, i stedet for sitte i denne litt kompliserte dualmodellen. Den ble i alle fall komplisert i Bergen. De dannet derfor Hardball, og konsentrerte seg mer om spillerne.

Klubbene som benytter seg av dualmodellen, kan f litt av de samme problemstillingene som Manchester City, iflge Gammelster. Alt avhenger av hva UEFA foretar seg, og hvordan de fr reglene til fungere i praksis.

-Mten ASet fr inn penger, fra sponsorene, blir interessant i et Financial Fair Play-perspektiv. UEFA m regulere hvordan de skal operasjonalisere kriteriet for hva som er relevante inntekter. UEFA er jo ikke interessert i stenge inntektsstrmmene til klubbene, men de vil at klubbene betaler utgiftene sine. Vi fr se hvordan de prver gjre det.

- Rkke kan g inn med en sponsoravtale, og da kan man f litt av det samme problemet som i Manchester City. Man kan stille sprsmlstegn ved om det er fotballrelaterte inntekter dersom eierne for eksempel kjper opp publikumsseter. Det er slike grsone-sprsml som kan komme opp. Det samme gjelder om Rkke leier stadion-navnet for 25 millioner kroner i ret; er det fotballrelatert eller ikke? Det er p dette omrdet UEFA vil f strst problemer, avslutter Hallgeir Gammelster til Fus i alt.

PS: Jeg vil presisere at Hallgeir Gammelster er min professor ved Hgskolen i Molde, blant annet i faget "Idrettens organisering og ledelse 2".